Teacher Skills In The Digital Era

Wir hören es oft: Das Argument der "classic classroom teachers", digitales Lernen könne nie und nimmer die Vorteile der zwischenmenschlichen Interaktion in Lernprozessen ersetzen. Qualifiziertes Lernen und nachhaltige Bildung seien immer noch angewiesen auf das Setting des "one to one". Warum das so nicht stimmt, lesen sie hier.

 

 


Donald Clark ist ein ausgewiesener Experte im online teaching - und überzeugt mit evidenzbasierten Argumenten für eine neue Perspektive. Hier können Sie ihn übrigens in einem TEDx Talk in Aktion erleben. 

 

In seinem Blog führt er zehn überzeugende Argumente dafür an, dass online teaching (z.B. in Form von MOOC) die Qualität des Lehrens und der Lernprozesse erheblich steigert.

 

Distanz fordert Qualität ein

 

Sein Credo lautet: "Online encourages a more evidence-based approach to both the profession and process. When you’re at a distance from learners you need to be a better teacher." Warum das? Weil es das Lehren sichtbar macht. "Online learning lies naked on the screen, open to scrutiny (prüfendem Blick) in a way that is rarely true in the classroom or lecture hall. This forces you to be clear, precise and accurate." 

Auch deshalb, weil online teaching einen differenzierten Media-Mix erfordert, wo früher vor allem "chalk & talk" war. Stattdessen liefern Dozierende vermehrt hoch qualifizierte Texte, Grafiken, Diagramme, Images, Animationen, Audio &  Video, "to deepen understanding".

 

Closer Connection through MOOC 

 

Der Befürworter des clasroom teaching wirft nun ein: Dafür brauche ich kein "online", das mache ich ja im Klassenzimmer auch. Clark erwidert: "As you lie at more of a distance, it gives you the opportunity, not to be the transmitter of knowledge but more of a facilitator. Free from the task of repeated exposition, you can become a true teacher, attentive to the problems learners have on specific issues."

 

Dies unterlegt er mit Erfahrungen eines Kollegen: " 'The fact is, a student taking my MOOC can make a closer connection with me than if they were in a class of more than 25 or so students, and certainly more than in a class of 250' says Keith Devlin. He reminds us, that 'in a large class, the student is not going to get my individual attention, so there is no loss there in learning in a MOOC, so a MOOC seems to offer more of me than a student would get in a regular, large class'. Interestingly, Devlin designs his courses and the style of presentation around this sense of intimacy. 'I set out to create that same sense of the student sitting alongside me, one-on-one. If you can pull it off, it’s powerful. In particular, if you can create that feeling of intimate human connection, the student will overlook a lot of imperfections and problems.' Far from being a disembodied experience, learners often report intimate and good teaching."

Auch die Leistungen legen zu

 

In Arizona State University’s Biology BIO100 courseSusan Holechek, their most experienced instructor saw attainment rise from 72% in Spring to over 92% in the Fall, using an adaptive learning system, to enhance her teaching, “I think we had the perfect combination of agood system and good teacher” said the subsequent report. It is this combination of good teacher and good tech, in technology-enhanced-teaching, that makes a real difference to even experienced teachers.

Wer die Technologie ignoriert, hängt sich selber ab

 

Clark betont, dass die digitalen Technologien ein hoch relevantes kulturelles Phänomen sind. Als Lehrer die Online-Welt zu ignorieren bedeutet, "the reality of changes in the world outside of educational institutions" zu ignorieren. Es gab in den letzten 20 Jahren mehr Wandel im Lehrbetrieb als in den letzten 2000 Jahren - aufgrund der Entwicklung und des Einsatzes neuer Technologien.

 

"Technology is more than a tool. It is part of every teacher and student’s life. In terms of relevance alone, it benefits teachers to understand and use what their learners are likely to use in their personal and working lives."


Kommentar schreiben

Kommentare: 0

                                                             BILDUNGSDESIGN EMPFEHLEN

 

Möchten Sie die Informationen mit anderen teilen oder das Angebot von Bildungsdesign weiter empfehlen?

Hier haben Sie die Möglichkeit.

 

TWITTER

FOLLOW ME

 

 

XING

JOIN US

 

YOU TUBE

VIEW VIDEOS

LINKEDIN

CONTACT